Appalachen - Reisverslag uit Barneveld, Nederland van Jan Ravoet - WaarBenJij.nu Appalachen - Reisverslag uit Barneveld, Nederland van Jan Ravoet - WaarBenJij.nu

Appalachen

Door: Jan Ravoet

Blijf op de hoogte en volg Jan

06 Juni 2022 | Nederland, Barneveld

Om te beginnen,iedereen gegroet die mij volgen wil.Ik ben inmiddels in Harrodsburg in Kentucky beland na een reeks mooie,maar ook moeilijke fietsdagen in Virginia en Kentucky. Na een paar dagen moeilijk overnachting te hebben gevonden of zelfs niet ben ik de heuvels of bergen ( ongeveer 1000 m hoog) ingetrokken bij warme temperaturen boven 25 graden Het zweet lekte me tot in de schoenen en ik fiets gemiddeld wel 5 tot 10 km langzamer per uur door de bagage diedigend is het dan om onderweg mensen te horen zeggen Oh,my gosh,amazing,what a brave man" enz.Op de pleisterplaats van de Appalachian Trail bij Devils' Knob mocht ik halt houden bij een gratis ravitaillering,gehouden door vrijwilligers die de trailgangers op deze manier ondersteunen,wat weer een leuk praatje opleverde.Vanaf Fort Chiswell had ik het geluk een paar dagen te kunnen optrekken met 2 Amerikaanse fietsers van 56 jaar.Ik ben inmiddels zo aangesterkt in de benen dat ik niet voor hen moest onderdoen.Zo vormden we een mooi trio die een zelfde tempo konden onderhouden zonder elkaar in de weg te zitten.Het bijkomende voordeel was ook dat ze de samenleving kennen en reserveringen konden plaatsen bij shelters bij kerken.Het landschap in Virginia is heel golvend met wijde uitzichten en snelstromende beekjes en riviertjes.In het bijzonder heb ik genoten van de Virginia Creeper Trail in een schaduwrijke beboste omgeving.Bij de fietsenmaker in Damascus,een waarachtig Walhalla voor fietsers en wandelaars,kon ik mijn derailleur laten reviseren,die danig stoorde.Het zag er naar uit dat er toch e.e.a. verbogen uit het vliegtuig is gekomen.De afstemming was zodanig dat mijn ketting niet precies op de tanden van de cassette bij de grotere kamwielen kon schakelen zonder regelmatig te ontsporen wat heel vervelend was bij het klimwerk.Bovendien was ik bang dat ik zo mijn ketting of cassette in de vernieling zou rijden zodat ik het einde van de geplande tocht niet zou halen.Gelukkig had deze monteur de juiste tools bij de hand en was alles meteen gratis gefixed.Aardige mensen die Amerikanen,maar dan wel die het in het dagelijks leven gemakkelijk hebben..Meteen in Kentucky zag je al het verschil in behuizing vergeleken bij Virginia.Niet dat de mensen in Kentucky onaardig zijn,maar naar verhouding lopen er hier meer zonderlinge types rond,beetje wereldvreemd ,slecht tot armoedig behuisd met heel veel troep rondom hun woning en veel honden in huis die vrijelijk rondlopen op het erf en soms met 5 tegelijk achter je aan chasen.Meestal blijft het beperkt tot wild blaffen,hoewel er eentje in mijn Ortlieb tassen beet waar de tas gelukkig niet onder te lijden had .Vooral in Knott Country en Owsley Country,steenkoolcounties en Trumpminded,was het uitkijken geblazen.De prachtig rondom groene steile heuvels staan in die streken zo dicht op elkaar dat de mensen alleen maar geïsoleerd in lintbebouwing in het dal leven.Goed dat de TransAmerican Trail langs deze dorpen loopt zodat de mensen geleidelijk aan wat meer contact krijgen met de buitenwereld.Leuk weer om dan in de spaarzame winkeltjes de sfeer van de lokale bevolking te mogen ervaren.Heel volks zal ik maar zeggen met een bijna onverstaanbaar zuiders accent.Ze zijn je zeer ter wille als ze merken dat je hun streek bezoekt.Thans fiets ik weer alleen.Ik moet kilometers maken om mijn tocht tot een goed einde te volbrengen en loop de achterstand die ik had in New York nog niet in door de warmte,het reliëf en de dunne verspreiding van accomodatie mogelijkheden.


  • 06 Juni 2022 - 12:50

    Hugo Waalewijn:

    Ha Jan,
    Klinkt lekker allemaal: vooral de contacten met de 'locals' geven kleur aan je fietsreis, merk ik (zelfs onprettige ervaringen zijn ervaringen die in het geheel je tocht vullen) -en het hoeft niet altijd 'leuk' te zijn, toch? Ik heb op een kaart maar even gekeken waar je nu zit. Is het daar zo hoog? Want fiets je niet veelal langs rivieren en door dalen? Het valt me ook op dat je op je route naar Seattle nu aardig zuidelijk zit. Volg je de officiële trail of baan je je ook je weg naar eigen inzicht?
    In ieder geval veel fietsplezier gewenst.

  • 06 Juni 2022 - 14:06

    Hanneke Rabbelier :

    Prachtig omweer te lezen Jan.
    Wij vinden het heel avontuurlijk wasr je mee bezig bent.
    En altijd een positieve toon.
    Geweldig.
    Warme groet van Jan en Hanneke

  • 06 Juni 2022 - 14:24

    Niels :

    Wat een avontuur Jan! En zoals jij het beschrijft, is het alsof we met je meerijden. Succes en ik.hoop.dat je nog heel veel meer persoonlijke ontmoetingen zal hebben. Groetjes Niels

  • 06 Juni 2022 - 15:14

    Esther Leewis:

    Ha Jan,

    Leuk te lezen. Stoer hoor! Nog goede fietskm. Leuk je te volgen. Esther

  • 06 Juni 2022 - 16:43

    Els En Wim:

    Dag Jan,
    Een mooie beschrijving van je belevenissen. Je snapt dat we deze een beetje met heimwee lezen. Maar veel respect voor je uitdaging.
    Een tip tegen blaffende honden: zorg voor een paar goede kiezelsteentjes op je stuurtasje. Dat hielp bij ons vaak heel goed.
    Nog even doorkarren. Je gaat de goede kant op.
    Geniet vooral.

  • 06 Juni 2022 - 20:37

    Gerard En Dinanta:

    Hallo Jan, prachtig te lezen dat je droom eindelijk werkelijkheid wordt!! Heel mooi om via deze weg je reis mee te beleven. Zet'm op en we kijken alweer uit naar je volgende verhalen.
    Gerard en Dinanta

  • 06 Juni 2022 - 20:55

    Marjoske:

    Dag Jan,
    Wat leuk om je stoere verhalen te lezen. Wat zijn fietsvakanties toch heerlijk; dichtbij de mensen en de natuur. Mooi dat deze droomtocht na twee jaar kan.
    Veel groeten, Marjoske

  • 07 Juni 2022 - 15:29

    Henk:

    Jan,
    Klinkt als een avontuur. Tja het lijkt me bijzonder om de verschillen tussen Kentucky en Virginia te ervaren zoals jij ze hebt ervaren. Spijtig dat die mensen niet (goed) zien dat het Trumpisme ze nóg minder helpt….

    Waarschijnlijk was de ophanging van je derailleur verbogen, gebeurt regelmatig bij (om)vallen. Richten doet meestal wonderen. Goed dat je een monteur trof.

  • 07 Juni 2022 - 23:24

    Cora En Jan Zomer:

    Hoi Jan, de Appalachen heb ik nooit hoeven leren bij topografie. Fijn dat je een paar dagen metgezellen had en dat je goede monteurs kon vinden. Verschillen in sociaal opzicht zal je nog wel vaker tegenkomen. Hou je haaks en take care. Goede voortzetting van jouw trail. Groet

  • 14 Juni 2022 - 22:15

    Willem Ravoet:

    Ik weet dat in de Appalachen dikwijls opeen mijnbouw voorkomt. Merk je daar iets van?

  • 17 Juni 2022 - 10:15

    Joop En Greet:

    Ben onder de indruk Jan, en bijzonder dat je de moed niet laat zakken, nog veel plezier

  • 21 Juni 2022 - 14:41

    Dirk Brabants:

    Dag Jan, wij zijn benieuwd naar je volgende verslag!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Barneveld

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

25 Oktober 2022

Idaho

19 September 2022

Van Dillon naar de Lolo Pass

13 September 2022

Montana

25 Augustus 2022

Yellowstone National Park

11 Augustus 2022

Wyoming
Jan

Ik ben Jan Ravoet,geboren in Belgie, wonend in Nederland.Ik ben vader van 2 kinderen en grootvader van 2 kleinkinderen. Ik ben thans gepensioneerd en heb de laatste jaren mooie fietsreizen in Europa gemaakt. Ik hou van reizen per fiets vanwege het buitenleven, de fysieke inspanning en de ervaring van al je zintuigen. Bovendien is de drempel om contact te leggen met de plaatselijke bevolking op de fiets kleiner dan met een ander vervoermiddel. Vanaf 15 mei 2022 hoop ik per fiets 3 maanden te reizen dwars door de Verenigde Staten van New York naar Seattle en per trein weer terug naar New York.

Actief sinds 08 April 2022
Verslag gelezen: 191
Totaal aantal bezoekers 3073

Voorgaande reizen:

08 April 2022 - 31 December 2022

Mijn eerste reis

08 April 2022 - 31 December 2022

Mijn eerste reis

Landen bezocht: