Weeromstandigheden West Kansas en Oost Colorado - Reisverslag uit Barneveld, Nederland van Jan Ravoet - WaarBenJij.nu Weeromstandigheden West Kansas en Oost Colorado - Reisverslag uit Barneveld, Nederland van Jan Ravoet - WaarBenJij.nu

Weeromstandigheden West Kansas en Oost Colorado

Door: Jan Ravoet

Blijf op de hoogte en volg Jan

26 Juli 2022 | Nederland, Barneveld

In het vorige verslag zei ik van tevoren het meest bevreesd geweest te zijn voor de weeromstandigheden in Kansas en ook Oost Colorado en dan m.n.de hitte in combinatie met het gebrek aan schaduw en de onderlinge afstanden tussen de nederzettingen.Zo zijn er tussen Towner en Sugar City geen voorzieningen als winkels,benzinestations met bijhorende convenience stores vol met blikjes drank,weinig slaapgelegenheid behalve de ruimte in de kerk van Sheridan Lake.Zo heb ik uit een voorzienige geest mijn tassen volgeladen met voedsel en water,gekocht in Leoti en nog eens een keer enkele slices pizza in Tribune gegeten ( iets anders was niet te verkrijgen) om het traject te overbruggen.Met mijn gasbrander was ik in de gelegenheid om blikvoedsel op te warmen en gelukkig was er in de kerk in Sheridan Lake nog wat voorzien voor de fietsers in de vorm van ramen,soep,repen granola e.d.De hitte was beter te verdragen dan in het Oosten van de Verenigde Staten waar de inkomende vochtigheid van de Golf van Mexico nog een rol speelde.Als regel wordt hier gehanteerd dat vanaf de 100 ste breedtegraad rondom Ness City de scheidslijn ligt tussen de droge halfwoestijnachtige hooglanden en het vochtigere laagland van Kansas.Dat verklaart dan misschien waarom er steeds minder graan te zien is op de velden en hele stukken land onontgonnen werd,alleen nog maar geschikt voor het houden van vee.De genoemde droogte maakt het verdragen van de warmte, een enkele keer 107 graden Fahrenheit, dragelijker tot mijn verrassing.Waar ik meer last van had was dat vanaf 10 uur ' s ochtend ongeveer dagelijks de wind in korte tijd opsteekt en het je soms onmogelijk maakt om verder te fietsen.Zo was het raak tussen Rush Center en Ness City dat ik in toenemende mate tegen de zijwind aan ging liggen om niet weggeblazen te worden over de weghelft; gelukkig kon ik het stuur houden en is er weinig verkeer,maar de rukken waren zo sterk dat ik besloot tussen Ness City en Scott City niet meer verder te gaan in het vooruitzicht dat ik waarschijnlijk deze laatste plaats niet meer zou bereiken om te overnachten.Terugkerend maar Ness City reed ik wel 3 tot 4 keer zo hard vanwege de wind in de rug.Na de 107 graden Fahrenheit sloeg het weer om en in Leoti was het ronduit fris,trui aan,opnieuw sterke tegenwind en flinke hagelbuien.Daar was het dat ik getracteerd werd op een ontbijt in een ontbijtrestaurant door Matt Kennedy nadat we beiden in korte tijd werden overvallen door de rukwinden en de hagelstorm.Hij liet mij de app Windy zien die per tijdsbestek liet zien hoe sterk en vanuit welke richting de windvlagen te verwachten waren om zo een goede planning te kunnen maken voor de rest van de dag.Soms lijkt fietsen wel op zeilen.Ik heb gelezen en ervaren dat het op de high plains bijna constant waait en soms tot enorme stofwolken kan zwellen.In de jaren 30 van de grote depressie vulde de hemel zich hier met dermate donkere stofwolken dat het tot in NYC en Washington duister werd overdag en de straatverlichting in de dorpen/ steden van de hoogvlakten moesten aan om licht te brengen.Volgens de gegevens die ik heb ontvangen van de Adventure Cycling Association zou e.e.a. te maken hebben met het omploegen van het prairiegras waardoor de wortels worden vernietigd en het zand op drift raakt.


  • 27 Juli 2022 - 09:00

    Joop& Greet:

    Het blijft een groot avontuur, maar je bent in staat je er niet door te laten bepalen en steeds weer opnieuw een manier te vinden je tocht te vervolgen: Chapeau!!

  • 27 Juli 2022 - 09:39

    Jennie:

    Nog even doorkachelen het eind is in zicht

  • 27 Juli 2022 - 09:45

    Marja En Wim:

    Wat een bijzondere tocht maak je toch Jan.
    En wat ben jij een doorzetter!
    Maak er nog mooie dagen van en dan op weg naar huis.

  • 27 Juli 2022 - 09:56

    Els En Wim:

    Had nog niet gereageerd op het mooie verhaal over Kansas. Heel mooi beschreven. Maar dit is andere koek. Wat een barre weersomstandigheden. En dan het besluit nemen om terug te keren. Wat een moed om dit te doen. We fietsen in gedachte met je mee. Hou vol !!

  • 27 Juli 2022 - 12:42

    Cora En Jan Zomer:

    Het blijft een uitdagende tocht. En je schrijft mooie verhalen over eat je allemaal om je heen ziet. En gelukkig zijn er altijd mensen en voorzieningen die de tocht veraangenamen. Hoe bar het soms ook is . Dank voor het delen.

  • 28 Juli 2022 - 19:48

    Loes:

    Wat een verhaal weer Jan. En wat een doorzettingsvermogen. Chapeau

  • 29 Juli 2022 - 21:27

    Gerard:

    Morgen is jouw 69e verjaardag. Dat markeer en eer jij met deze grootse fietstocht dwars door de VS. En als je over enige tijd weer in Nederland terug bent, zullen we vast een moment vinden van persoonlijke gelukwensen. Maar voor nu: op je gezondheid! En op je doorzettingsvermogen en vaardige daadkracht! Dank voor je berichten en hou je goed! Met heel hartelijke groet, ook namens Herma.

  • 30 Juli 2022 - 10:39

    Tineke Koster :

    Lieve Jan, allereerst feliciteren we jou met je 69 e verjaardag

  • 30 Juli 2022 - 16:01

    Rick Companje:

    Mooi avontuur weer Jan! Ik volg het met genoegen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Barneveld

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

25 Oktober 2022

Idaho

19 September 2022

Van Dillon naar de Lolo Pass

13 September 2022

Montana

25 Augustus 2022

Yellowstone National Park

11 Augustus 2022

Wyoming
Jan

Ik ben Jan Ravoet,geboren in Belgie, wonend in Nederland.Ik ben vader van 2 kinderen en grootvader van 2 kleinkinderen. Ik ben thans gepensioneerd en heb de laatste jaren mooie fietsreizen in Europa gemaakt. Ik hou van reizen per fiets vanwege het buitenleven, de fysieke inspanning en de ervaring van al je zintuigen. Bovendien is de drempel om contact te leggen met de plaatselijke bevolking op de fiets kleiner dan met een ander vervoermiddel. Vanaf 15 mei 2022 hoop ik per fiets 3 maanden te reizen dwars door de Verenigde Staten van New York naar Seattle en per trein weer terug naar New York.

Actief sinds 08 April 2022
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 3067

Voorgaande reizen:

08 April 2022 - 31 December 2022

Mijn eerste reis

08 April 2022 - 31 December 2022

Mijn eerste reis

Landen bezocht: