Colorado - Reisverslag uit Barneveld, Nederland van Jan Ravoet - WaarBenJij.nu Colorado - Reisverslag uit Barneveld, Nederland van Jan Ravoet - WaarBenJij.nu

Colorado

Door: Jan Ravoet

Blijf op de hoogte en volg Jan

29 Juli 2022 | Nederland, Barneveld

Al jaren spreekt de naam van deze staat in de USA tot mijn verbeelding..Colorado of wel " gekleurde".Zoals vele buitenlanders kijken naar Nederland,de bloembollenvelden en de Keukenhof was ik ook een beetje opgewonden om Colorsdo te zien en te bewonderen. De grensovergang bij Kansas naar deze bergstaat was geenszins kleurrijk, grijze luchten,koud, regenachtig, gure tegenwind,kaal.en redelijk vlak.Het veelbelovende moest dan eigenlijk nog komen.Na de overnachting in weer een gastvrije kerk in Sheridan Lake waar ik naast de kerkstoelen op de grond kon slapen en en keuken tot mijn beschikking had,helaas geen douches maar je moet niet alles willen hebben,,heb ik weer genoten van de eindeloze uitgestrektheid die dit deel van Amerika rijk is.Het weer ,althans de wind was mij gunstiger gestemd en na een dagje fietsen door deze dorre ,droge halfwoestijn kon ik ' s avonds terecht in een old fashioned hotelletje in Ordway ietwat vergaan in glorie,maar gunstig in prijs en er was ook niets anders te vinden om mij ter ruste te leggen en weer met voldoening op te knappen. Ik was zo blij dat ik in deze leegte waarachtig coyotes zag lopen in het hoge gele gras.Alweer een diersoort die ik in Nederlad niet zal zien ,zoals zovele andere dieren die ik onderweg op deze tocht al heb gezien.

Prachtig getooide vogelsoorten,, bald eagles, giersoorten, antilopen,wasberen ,armadillo ' s,slangen enz.Helaas,heb ik heel veel van deze dieren dood aangetroffen aan de kant van de weg,waarvan de lijkengeur je al op afstand tegemoet kwam.

Onderweg naar Ordway begon de vegetatie al iets te veranderen. Het dorre gras in het mulle zand werd verdrongen door steeds meer struikachtige gewassen, wat ze hier sagebrush noemen en er verschenen weer meer boompjes tussen de struiken..Helemaal mooi was het in de vallei wat door de Arkansas rivier bevloeid wordt.Eindelijk,na Missouri,weer eens een stromende,frisse,heldere rivier i.p.v. die donkerbruine, stilstaande modderpoelen die door Kansas kropen.Je knapt er gewoon van op als je het kabbelen en klateren van het water tegen de steenpartijen hoort tekeer gaan.De stad Pueblo heeft van de rivier gebruik gemaakt om er een walkway langsheen aan te leggen in het centrum van de stad.Heel verfraaiend en gezellig met terrasjes aan de rand en welkom ook in deze warme omgeving. Ik ben afgeweken van de route waarlangs de TransAmerican Trail loopt om naar het Pueblo Reservoir langs de Arkansas River te fietsen naar een kampeerterrein in een State Park van de staat Colorado in een mooie omgeving te overnachten.Op de vraag of er ook ratelslangen zijn kon de receptioniste niet ontkennend antwoorden,maar de plaatsen waar de tent en moeten staan zijn geplaveid en liggen niet tussen de stenen in het struikgewas.Nou, ik heb goed uitgekeken en de dieren niet uitgedaagd en gebruik gemaakt van de toiletruimte in de buurt .Ik voelde me helemaal in een filmdecor staan van een western,heel anders dan de high plains in Kansas en meer Colorado- like wat de kleuren en het reliëf betreft. De dagen hierna werd het terrein steeds bergachtiger. Gestaag,met af en toe een helling van meer dan 6 % fietste ik van Pueblo naar Canyon City.Prachtig was het om de enorme uitgestrektheid te zien liggen van de hoogvlakten die tot Missouri reiken en de toppen van de bergen aan de andere kant. Het beklimmen van de Rocky Mountains viel me niet tegen.De hellingen zijn weliswaar veel langer,maar je kon een gestaag ritme volhouden omdat het hellingspercentage gelijkmatiger en niet steil oploopt.Dat was in de Oostelijker gelegen staten als Virginia,Kentucky en Missouri stukken zwaarder om uit te voeren.Daar was het klimaat ook vochtiger en in combinatie met de hitte zwaarder om te fietsen dan hier in de echte bergstreek.Na Canyon City beginnen de eerste lange bergpassen zich aan te dienen, Current Creek Pass en Hoosier Pass.De laatst genoemde ligt op meer dan 3500m hoogte en daarmee bereikte ik tevens het hoogste punt van de hele trail.Trots op mezelf en ook op mijn fellow biker Bill Jensen die 10 minuten later de top bereikte.Ik had Bill niet meer gezien sinds Eminence in Missouri en was aangenaam verrast hem hier aan te treffen.Samen zijn we afgedaald naar Breckenridge,een mondain skioord waar de rijke chique van de hele wereld komt skien.Daar heb ik Bill weer achtergelaten bij zijn familie die hem kan filmen tijdens zijn beklimming (zonder bagage weliswaar want die had zijn zuster in de auto naar boven gebracht).Een heel andere mentaliteit en bouwstijl stralen de plaatsen Breckenridge,Frisco en Silverthorne uit in vergelijking met de plaatsen Fairplay,Hartsel en Alma aan de zuidkant van de Hoosier Pass,mijnwerkersplaatsen opgericht t.t.v.de goud- en zilverkoorts,ooit goed bevolkt maar thans door enkele tientallen tot hondertallen bewoond.De filmcartoon South Park getuigt van de sfeer die er heerst.In Hartsel werd ik belaagd door een plots opstekende hagelstorm met talrijke bliksems in de dichte nabijheid op nog geen 2 mijl van de plaats waar ik zou logeren die avond.In een greppel naast de erg heb ik me volgens de voorschriften in deze situatie zo klein mogelijk gemaakt en alles verdragen in de hoop dat ik het er levend van af zou brengen. Goddank kon in na een bang halfuurtje weer verder.Kletsnat kwam ik aan in het plaatselijke café in Hartsel waar kennelijk nog meer fietsers zaten die door het onweer getroffen waren of uit voorzorg zich er niet aan waagden.Van een shelter of camping,of een lodging was in die plaats geen sprake,maar we mochten met zijn allen in de achtertuin van het cafe tussen de rommel een plekje uitzoeken om de tent te plaatsen.Nat en koud,maar solidair met zijn allen,zijn we in slaap gesukkeld.De buien trokken geleidelijk weg.De dag daarna heb ik besloten om in Alma,na een korte rit,te verblijven in een hostel en meteen daarop mijn 1e rustdag te nemen omdat ik het me niet wou veroorloven nog eens gegrepen te worden door plots opkomend slecht weer in het hooggebergte op de Hoosier Pass .Een wijs besluit achteraf.Ik heb genoten van de ontspannende sfeer in het hostel, berichten en foto ' s kunnen versturen,een lekkere maaltijd kunnen nuttigen van een food cart, zeg maar een straatkar of kraam aan de kant van de weg en in Amerika vaak met voedsel van puike kwaliteit,gezellig met de gasten ( TransAm fietsers of Mountain bike fietsers langs de Great Divide) gekletst en daarna al fietsend over de Hoosier Pass het prachtigste weer gehad wat je maar in de bergen kunt bedenken waardoor het uitzicht niet werd verstoord.Snel,want bergaf,kwam ik na een rit langs de Blue River,aan het einde van de middag in Kremmling waar ik na wat zoeken samen met iemand anders die ook aan het zoeken was naar logies een pensionkamer deelde wat de kosten van verblijf weer drukte.Colorado heeft op mij veel indruk gemaakt door de fysieke ervaringen die het bracht in de winderige hoogvlakten,de warmte en de verlatenheid van de halfwoestijn,de overgang naar het hooggebergte,het achterlaten van het Oosten van de VS,het gevoel aanwezig te zijn in de plaatsen en decor van het wilde westen t.t.v.de gold rush,de canyons waar doorheen je fietst,de bergpassen die je over moet,hele gebieden verbrande bossen en bergen doortrekkend,de beleving van het altijd maar ruisen van de bergetroompjes langs de kant van de weg en uiteindelijk het zicht op de bergen aan de horizon terwijl je je kilometertjes fietst richting Wyoming achtereenvolgens door South Park,Middle Park en North Park.Heel Colorado allemaal,dit schilderachtige pallet van natuurgebieden.


  • 30 Juli 2022 - 07:32

    Joop&Greet:

    Jan wat heb je weer veel beleefd…..geweldig om dit weer te lezen en gelukkig ben je er heelhuids door gekomen.
    En van harte met je verjaardag!!!!!!

  • 30 Juli 2022 - 08:29

    Gerard:

    Beste Jan,
    Ook bij je bericht van woensdag stuurde ik gisteren al een felicitatie met je 69e verjaardag. Een verjaardag, die je nu zo bijzonder markeert en eert. Je bent zelfs het hoogste punt van je traject, dwars door de VS, al gepasseerd! Heel bijzonder! Dank voor je uitvoerige bericht van vandaag! Groet, ook namens Herma.

  • 30 Juli 2022 - 09:39

    Bertus :

    Jan wat een geweldig verslag. Ik heb genoten van je beschrijcing van het landschap. En natuurlijk hartelijke felicitatie voor je verjaardag.

  • 30 Juli 2022 - 09:50

    Els En Wim:

    Jarige Jan,
    Je verslagen worden steeds mooier. Wat een mooie kanten van je reis beschrijf je. Maar ook de tragische van de lijk lucht die je al van veraf tegemoet komt. Een eerste rustdag is je helemaal gegund. Geniet van je verjaardag en lekker fietsen in het onbekende. Grandioo

  • 30 Juli 2022 - 11:12

    Hans En Veronica:

    Het hoogste punt bereikt in je reis, en zo te lezen ook één van je hoogtepunten. Letterlijk een reis met ups en downs, maar de ups overheersen lijkt ons. Uiteraard nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Hartelijke groet uit het iets minder uitdagende Oostenrijk

  • 30 Juli 2022 - 11:14

    Willem Ravoet:

    Hallo Jan,
    Een gelukkige verjaardag vanwege mammie en Wim.
    Hoe ga je dit vieren in Amerika?

  • 30 Juli 2022 - 13:38

    Klaas :

    Van harte gefeliciteerd Jan. Ga zo door en geniet van deze eenmalige grote trip. Ik ben het met Wim en Els eens: Als we jouw verslagen lezen gat het steeds meer leven. Sterkte!!

  • 30 Juli 2022 - 19:50

    Cora En Jan Zomer:

    Hoi jarige Jan, van harte gefeliciteerd!!
    kleurrijk verhaal over Colorado en jouw reis. Zo zie je maar, niets is wat het lijkt en toch is er veel om je te verwonderen en van te genieten. Hoe is het met je lichaamsgewicht? Het is soms behoorlijk afzien. Goede reis verder!

  • 30 Juli 2022 - 20:27

    Roos:

    Hoi Jan.hartelijk gefeliciteerd met jouw verjaardag. En wat een prachtig, boeiend verslag heb ik weer van jou kunnen lezen. Wat een uitdagingen steeds weer om aan te gaan. Je bent een kanjer

  • 30 Juli 2022 - 20:55

    Esther Leewis:

    Gefeliciteerd. Wat een mooie reis! Leuk te volgen.

  • 30 Juli 2022 - 22:37

    Josien Van De Beek:

    Ook een hartelijke groet uit Ede. Vol bewondering lezen we je reisverslagen. Wat ben je toch een bikkel!

  • 31 Juli 2022 - 14:44

    Katty Ravoet:

    Wat een spannend avontuur Jan ! Je bent een bijter , zoals ze dat in Vlaanderen zeggen .
    Liefs
    Katty

  • 01 Augustus 2022 - 21:42

    Jan En Eunice:

    Poeh Jan, wat heb jij veel meegemaakt de afgelopen weken! Hier veilig en vredig in Barneveld, mopperen we al over een regenachtige zondag of oplopende temperatuur tot 30 graden. In onze comfortabele tuinstoelen ;-)
    Chapeau, echt heel knap gedaan en heel fijn om zo mee te lezen.
    Hou de bliksem nog even uit de greppel, graag veilig tot ziens straks!

  • 05 Augustus 2022 - 20:48

    Stefan:

    Ha Jan, wellicht wat late reactie maar niet minder gemeend!
    Ik vind het mooi je verhalen zo te lezen, het geeft me het gevoel alsof ik even met je meereis.
    De dieren die je tegenkomt onderweg, de natuur & landschappen, de mensen waar je zelf ook in verrassing op reageert. Jan, je bent een prachtige kerel! Ik hoop je snel weer te zien

  • 11 Augustus 2022 - 13:29

    Hugo Waalewijn:

    Ha Jan,

    Ook van mij een wat late reactie, want ik ben zelf net terug van 2000 km fietsen (vanuit NL via Duitsland, Engeland, België). Ik herken wat je tussen de regels door schrijft, nl. dat alle dagelijkse ervaringen het fietsen zo leuk maakt: in een kalm tempo trekken zo landschappen, mensen en dieren aan je voorbij. Geniet er van. Zeer hartelijk gegroet.
    Hugo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Barneveld

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

25 Oktober 2022

Idaho

19 September 2022

Van Dillon naar de Lolo Pass

13 September 2022

Montana

25 Augustus 2022

Yellowstone National Park

11 Augustus 2022

Wyoming
Jan

Ik ben Jan Ravoet,geboren in Belgie, wonend in Nederland.Ik ben vader van 2 kinderen en grootvader van 2 kleinkinderen. Ik ben thans gepensioneerd en heb de laatste jaren mooie fietsreizen in Europa gemaakt. Ik hou van reizen per fiets vanwege het buitenleven, de fysieke inspanning en de ervaring van al je zintuigen. Bovendien is de drempel om contact te leggen met de plaatselijke bevolking op de fiets kleiner dan met een ander vervoermiddel. Vanaf 15 mei 2022 hoop ik per fiets 3 maanden te reizen dwars door de Verenigde Staten van New York naar Seattle en per trein weer terug naar New York.

Actief sinds 08 April 2022
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 3072

Voorgaande reizen:

08 April 2022 - 31 December 2022

Mijn eerste reis

08 April 2022 - 31 December 2022

Mijn eerste reis

Landen bezocht: